Sport en blessures

Sport en blessures

Iedereen heeft in zijn leven weleens een blessure gehad. Een val tijdens het voetbal, een misstap tijdens het hardlopen, of een overbelasting van pezen of spieren. Heel vervelend, want een blessure heeft direct effect op jouw fysieke belastbaarheid. Door een blessure ben je minder goed in staat om jouw sport of activiteit goed uit te oefenen. Hulp van meerdere deskundigen is effectief bij het herstel na een blessure. Binnen het PMC-Harkstede werken we samen om jou zo snel mogelijk weer blessurevrij te krijgen.

Om je effectief te helpen, kijken we naar jouw persoonlijke situatie. Daarbij zorgen we dat de therapieën en trainingen naadloos aansluiten op jouw mogelijkheden en wensen op het gebied van bewegen, sporten, blessurepreventie en behandeling. Binnen het PMC-Harkstede werken we onderling samen om jou te helpen bij de aanpak van je blessure. We maken een persoonlijk plan op basis van jouw klachten en wensen. Hieronder volgt een opsomming van therapieën en trainingen die je helpen bij het oplossen en voorkomen van blessures en het verbeteren van je prestaties. Ook is er binnen ons team speciale aandacht voor sporten voor, tijdens en na een zwangerschap.

Sportgerichte fysiotherapie bij een blessures

Een verdraaiing, verstuiking of een andere blessure betekent lang niet altijd dat rust gehouden moet worden. Reguliere lichaamsbeweging, zoals wandelen of fietsen is belangrijk bij het herstel van een blessure of na een operatie.

De sportgerichte fysiotherapeut richt zich op preventie, voorlichting en behandeling van sportblessures of klachten waardoor sporten niet mogelijk is. Samen met de fysiotherapeut werk je aan een zo efficiënt  mogelijke terugkeer naar je sportactiviteiten.

Je sportgerichte fysiotherapeut kan een diagnose stellen en samen met jou een behandelplan opstellen, variërend van tapen, massage, dry needling tot het gedoseerd weer opbouwen van je mogelijkheden. Er wordt gekeken naar je motoriek en een analyse over het ontstaan van de blessure. Coördinatie, snelheid, lenigheid, kracht en uithoudingsvermogen zijn belangrijke onderdelen tijdens de behandeling.

Daarnaast kun je bij de sportgerichte fysiotherapeut terecht voor het verbeteren van jouw conditie en kracht, ook zonder dat je klachten ervaart. Het verbeteren van je specifieke conditie kan veel blessures of pijnklachten voorkomen.

Kinderfysiotherapie bij blessures

Kinderen rennen en springen graag. Door veel rennen en springen kan wel eens een blessures ontstaan, juist ook bij kinderen. Om ervoor te zorgen dat jouw kind zo snel mogelijk weer pijnvrij aan alle activiteiten en sport kan meedoen, is het belangrijk dat er een goede diagnose gesteld wordt. Een kinderfysiotherapeut kan hierbij helpen. Zo wordt de blessure tijdig herkend en op de juiste manier behandeld, wat bijdraagt aan een vlot herstel. En veel rennen en springen.

Bio-elektrische revalidatie (Symbiont) bij of ter preventie van blessures

Bij PMC-Harkstede bieden we bio-elektrische revalidatie met behulp van Symbiont. Symbiont is een systeem  wat door middel van stroom je spieren laat aanspannen. Je draagt een pak met elektroden welke door een apparaat geactiveerd worden. Je kunt heel gericht en effectief trainen. Het systeem is datagestuurd, meet je hartslag en spierkracht. Een programma wordt opgesteld op basis van jouw mogelijkheden, wensen en belastbaarheid.

Met Symbiont werk je gericht aan jouw revalidatie of preventie van blessures. We hebben verschillende programma’s, welke gericht zijn op kracht, uithoudingsvermogen, herstel of ontspanning. Om te zorgen dat je optimaal traint, word je door een fysiotherapeut begeleid.

Symbiont is geschikt voor iedereen die het pak kan dragen, ongeacht je leeftijd, conditie of niveau van fitheid.

Podologie bij sport en blessures

Een goede houding helpt klachten van het lichaam te voorkomen. De basis van een goede houding start in de stand van de voeten. Je voeten moeten goed op de grond staan, met evenveel druk op de voorvoet als op de hiel. De podoloog kan dit onderzoeken door middel van een voetscan en passend advies.

Massage ter voorkoming van blessures

Massage is een doeltreffend middel om diverse klachten te voorkomen. Voorafgaand aan een sportprestatie bereidt massage de spieren voor op de inspanning, waardoor de kans op blessures afneemt. Na de inspanning helpt massage spierpijn te beperken en bevordert het een sneller herstel.

Massage verbetert de doorbloeding, versnelt de afvoer van afvalstoffen en vermindert het stresshormoon, wat resulteert in een lagere spierspanning. Regelmatige massages zorgen voor een ‘lekker in je vel zitten’ gevoel, met minder spierspanning, betere nachtrust, een versterkte weerstand en een betere stressbeheersing. Deze effecten hebben invloed op het voorkomen dan wel genezen van blessures. Op basis van jouw wensen en doelen biedt de sportmasseur behandelingen op maat.

Diëtetiek ter ondersteuning bij sport en blessures

Als je blessures hebt of je bent aan het revalideren is de juiste voeding van groot belang. Als je een blessure hebt kun je baat hebben bij extra voedingsstoffen om de processen in het lichaam te ondersteunen.

Heb jij een bepaald doel voor ogen en merk je dat je niet optimaal presteert? Of wil je kijken wat je middels voeding kunt aanpassen om nog betere prestaties te leveren? De diëtist kijkt graag met jou mee hoe jij jouw voeding kunt inzetten om jouw doelen te behalen.

Sporten tijdens de zwangerschap en na de bevalling

Om gezond en fit te blijven tijdens de zwangerschap worden beweging en sport binnen jouw mogelijkheden aangeraden. Door gericht te werken aan je specifieke conditie zijn klachten zoals bekkenpijn veelal te voorkomen. Daarnaast kan het je helpen om fit de bevalling in te gaan.

Ook na de bevalling worden beweging en sport aangeraden. Het helpt je lijf weer in goede staat te brengen en het geeft je extra energie. Heb je vragen over jouw persoonlijke situatie, zoals:

      • in welk trimester kan ik sporten?
      • wat mag ik wel doen?
      • wat kan ik beter laten?
      • wanneer kan ik na de bevalling het sporten weer oppakken?

Neem dan contact op met je verloskundige, fysiotherapeut of trainer. Zij kunnen in samenwerking met jou een gericht plan uitwerken.

Heb je een blessure of wil je werken aan je fysieke fitheid?

Neem voor meer informatie contact op met een van onderstaande deskundigen:

Carine Tonnis - Fysiotherapeut gespecialiseerd in bekkentherapie, sportgerichte therapie en bio-elektrische revalidatie (symbiont). Helpt bij sport en blessures en problemen aan het bekken.

Carine Tonnis

Fysiotherapie

Dirk Velthuis

Dirk Velthuis

Sportmassage

Teun Tammens - personal trainer. Biedt personal training afgestemd op jouw doelen, small group training en bootcamp Harkstede. Specialist in sport en blessures

Teun Tammens

Personal training

Jantine Booij

Jantine Booij

Kinderfysiotherapie

Sander Panneman - kinderfysiotherapeut. Gespecialiseerd in kinderrevalidatie, Helpt bij motorische ontwikkelingsachterstand, voorkeurshouding, aangeboren afwijkingen, neurologische afwijkingen, houdingsproblemen, scoliose, jeugdreuma, overgewicht, sport en blessures.

Sander Panneman

Kinderfysiotherapie

Robert Datema

Robert Datema

Podologie

Carine Tonnis

Ellen Vreugdenhil

Verloskunde

Maxime Ribberink - verloskundige-verloskunde

Maxime Ribberink

Verloskunde